امکان افزایش تعداد سال های پر بارش وجود دارد

به گزارش مجله سرگرمی، پیشکسوت علم هواشناسی ایران گفت: به نظر می رسد در 10 تا 20 سال آینده تعداد سال هایی که مقدار بارش آنها بیشتر از میزان طبیعی باشد در کشور افزایش یابد.

امکان افزایش تعداد سال های پر بارش وجود دارد

حسین اردکانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه نمود: البته افزایش بارش احتیاجمند این است که مولفه های جوی مرتبط مانند دورپیوندها با هم جفت شوند اما با تمام اینها، این به معنای وارد شدن به دوره ترسالی نیست.

دور پیوند به این معنا است که یک پدیده در بخشی از کره زمین رخ می دهد اما روی تمام زمین تاثیر می گذارد.

وی درباره تعریف ترسالی شرح داد: ترسالی یعنی اینکه چندین سال همچنان بارندگی متوالی داشته باشیم و اینطور نباشد که یک سال نرمال و سال بعد زیر نرمال باشد، مثلا ممکن است سال آینده بارندگی ها نرمال باشد، یکسال بعد زیر نرمال و دوباره دو سال دیگر بالاتر از نرمال باشد بنابراین، این به معنای وارد شدن به ترسالی نیست.

اردکانی گفت: در 20 سال گذشته تعداد سال هایی که بارندگی ما کمتر از نرمال بود بسیار زیاد بود اما اکنون به نظر می رسد اگر دورپیوندهای جوی با هم جفت شوند، در 10 تا 20 سال آینده تعداد سال هایی که مقدار بارش بیشتر از نرمال است بیشتر گردد.

  • ال نینو در بروز سیل اخیر تاثیری نداشته است

پیشکسوت علم هواشناسی ایران با اشاره به سیل اخیر در کشور گفت: قطعا پدیده ال نینو در بروز سیل های اخیر موثر نبوده اما پدیده ام.جی.او می تواند موثر باشد.

ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد که به علت گردش امواج میانی روی تمام زمین از جمله ایران تاثیر می گذارد، البته این تاثیر غیر مستقیم است.

وی در شرح ام.جی.او گفت: ام جی او، ناپایداری بسیار شدیدی است که بر روی اقیانوس هند اتفاق می افتد و دور تا دور کره زمین در همان عرض جغرافیایی می چرخد، اگر فاز آن طوری قرار گیرد که بتواند رطوبت خود را به اقیانوس هند بدهد و از روی اقیانوس هند بر روی دریای عرب برود و از آنجا بر روی دریای احمر تاثیر بگذارد و همزمان با آن سیستم هایی که از روی مدیترانه وارد می شوند بتوانند رطوبت بسیار خوبی را به این سیستم بدهند، می تواند چنین بارش های سنگینی مانند بارش های اخیر در کشور ایجاد کند.

وی اظهارداشت: اما آنالیز ها نشان می دهد که اکنون پدیده ال نینو در فاز خنثی واقع شده است، بنابراین اثری ندارد اما ام جی او می تواند با یکی از شاخص ها جفت گردد و تاثیر گذار باشد.

اردکانی تاکید نمود: در واقع سیستمی می تواند بارندگی سیل آسا ایجاد کند که دارای رطوبت خوبی باشد، رطوبت مورد احتیاج نیز باید از منبعی تامین گردد، در نتیجه اگر آن منبع خوب نباشد نمی تواند بارندگی خوبی داشته باشد، بنابراین ال نینو اصلا موثر نیست ولی ام.جی.او که در فاز خوبی بود و می تواند تاثیر گذار باشد.

وی درباره تاثیر و نقش تغییر اقلیم و انسان در بروز سیل اخیر گفت: کارهایی که بشر انجام داده مانند خشک کردن باغات و از بین بردن جنگل ها و مراتع، موجب افزایش فراوری و انتشار گازهای گلخانه ای شده است، گازهایی هستند که می توانند اتمسفر را گرم نمایند وقتی اینها توسط بشر به اتمسفر داده می گردد هوا به تدریج گرم می گردد.

اردکانی اضافه نمود: طی چند دهه اخیر حدود هشت دهم درجه تا 1.5 درجه هوا در نقاط مختلف کره زمین گرمتر شده است، پیش بینی می گردد اگر در سرانجام این قرن دمای کره زمین به 2.5 درجه برسد؛ فاجعه به بار خواهد آمد که امیدوارم بشر هیچ وقت چنین کاری انجام ندهد.

وی گفت: بنابراین دستکاری بشر در طبیعت موجب به هم خوردن چرخه طبیعی می گردد که در پی آن شاهد بروز پدیده های زیادی مانند سیل اخیر در کشور خواهیم بود که خسارت جانی و اقتصادی زیادی به همراه داشت.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21919

به "امکان افزایش تعداد سال های پر بارش وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان افزایش تعداد سال های پر بارش وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید